Přejít na obsah

Projektové dny Libchavy

 9.10.2024  Mgr. Karolína Šparlinková

Ve dnech 2. – 4. října jsme uspořádali projektové dny na téma Libchavy.

 

V rámci projektu si 1. stupeň užil tři pestré dny, které byly propojené s výstupy ŠVP – místně

zakotveného učení. Vzhledem k počasí, které nám nebylo úplně nakloněno, jsme program lehce upravili.

 

Středa:

Žáci 1. – 3. třídy v rámci myšlenky „Příroda a okolí“ zhlédli dokument o Libchavách a zpracovávali jednotlivé ekosystémy. Čtvrťáci a páťáci otevřeli téma „Libchavy očima dětí“ návštěvou Obecního úřadu a dokumentem o historii a současnosti Libchav.

 

Čtvrtek:

Mladší děti 1. – 3. třídy pozorovaly přírodu v našem okolí společně s plněním interaktivních úkolů, sbíraly přírodniny k dotváření modelů ekosystémů. Čtvrťáci a páťáci v tento den vyrazili do Libchav a poznávali významná místa, která se zapsala do historie obce. Výstupy byly pro děti důležité pro další zpracování.

 

Pátek:

Tento den se nesl v duchu myšlenky „Už vím víc“ a byl zaměřený na vstřebání a zpracování získaných informací. 1. – 3. třída si užila návštěvu Obecního úřadu. Na základě vyprávění paní starostky se dozvěděli více o samosprávě obce, historii a vývoji Libchav. Dopoledne bylo zpestřené promítáním historických fotografií, které děti velmi zaujalo. Starší žáci tento den dokončovali v sestavených týmech získané výstupy, které poté prezentovali. Týmy byly poskládané napříč ročníky – 4. + 5. třída. Na závěr jsme si prohlédli historické fotografie,

které mnohé překvapily a inspirovaly.

 

V rámci těchto dní si žáci osvojili dovednosti jako spolupráce napříč ročníky, komunikační a kreativní dovednosti, získávání a zpracování informací. Smysl těchto projektových dní však nebyl pouze o znalostech místa bydliště, vývoji a rozvoji naší obce, ale také o tom, jak důležité je naši obec hýčkat a vážit si jí. Věříme, že vše, co během těchto dní zaznělo, se u žáků promítne v budoucnu ve vztahu k naší obci a jejímu dalšímu rozvoji.

 

Žáci 2. stupně byli rozděleni napříč ročníky do několika pracovních skupin, kde se věnovali rozličným tématům.

 

Aktivita č. 1:  YVACHBIL  (3 dny)

 

Máš rád/a hádanky a rébusy? Pojď s námi vytvořit hru (typu únikovka, stanoviště s úkoly) pro druhou skupinu s hlavním tématem Libchavy, která se bude odehrávat venku

Jak to vidí žáci:

Tři dny nabité zábavou. Lámali jsme si hlavy nejprve tvorbou šifer pro své spolužáky, poté zase jejich řešením. Potrénovali jsme spolupráci nejen napříč ročníky, vyzkoušeli si pracovat s mapou i s umělou inteligencí. Odměnou nám byl nalezený poklad plný mňaminek.

 

Aktivita č. 2: Vize Libchav  (1 den)  

Co všechno Libchavy nabízí? Co bychom v Libchavách potřebovali? Pojďme přemýšlet, co bychom chtěli, jak si představujeme ideální místo pro život, co by měla splňovat ideální vesnice.

Jak to vidí žáci:

Zabývali jsme se strukturou sídla, jeho funkcí, rozdílem mezi městem a vesnicí. Po vzájemném zjištění, co vše nám nabízí obec Libchavy, jsme přemýšleli nad tím, co bychom ještě v Libchavách potřebovali, co nám zde schází. Vyzkoušeli jsme si argumentaci a obhajobu našich nápadů.

 

Aktivita č. 3: Libchavy v číslech  (1 den)  

Jaká čísla je možné zjistit v Libchavách; budeš se divit, co všechno lze vyčíslit nebo spočítat  (obyvatelstvo, domy, auta, povolání, rychlost, hluk….).

Jak to vidí žáci:

Nepřízeň počasí nás neodradila a všichni se aktivně podíleli na statistických měřeních, ať už se jednalo o počty projíždějících motorových vozidel, jejich značky, počty obyvatel nebo rychlost a hluk před školou. Všechna svá měření jsme následně zpracovali ve Wordu a Excelu pro lepší přehlednost. Některá měření nás hodně překvapila. 

 

Aktivita č. 4: NEJ místa v Libchavách (3 dny)

Miluješ turistiku? Tak to jsi na správném místě! Během dvou dnů prochodíme společně Libchavy, zmapujeme NEJ místa a třetí den vytvoříme ve skupinkách prospekty, prostřednictvím kterých nalákáme k procházce po Libchavách i ostatní!

Jak to vidí žáci:

Jestli někdo během projektových dní předvedl ostatním, že není z cukru, byla to právě naše skupinka. Podzimní plískanicí jsme se vydali zkoumat okolí naší obce in natura. Jen poslední den jsme už v teplíčku zpracovávali digitální materiál pro budoucí turisty po Libchavách. Vyzkoušeli jsme si práci s videem a ta jsme nakonec zhlédli a zhodnotili.

 

Aktivita č. 5: Pracujeme v Libchavách a pro Libchavy (3 dny)

Strávíš 2 dopoledne ve vybrané firmě – budeš sledovat její chod, zapojíš se do praktických aktivit dle možností.

Jak to vidí žáci:

Středu a čtvrtek strávili vybraní jedinci z řad osmáků a deváťáků na různých pracovištích. Vyzkoušeli jsme si pracovní náplň učitelek v mateřských školách, pracovníků obce nebo motoshopu, činnosti spojené s životem na farmě či v soukromém chovu papoušků, jiní z nás poznali život zaměstnanců v úspěšných firmách SOR Libchavy nebo John Deere. Výstupem se pak stala prezentace fotografií a zážitků před ostatními spolužáky.

 

Rádi bychom touto cestou poděkovali všem firmám a jejich pracovníkům, kteří nám vyšli vstříc, věnovali našim žákům svůj čas a předali jim své zkušenosti.

Poděkování patří:

kolektivu učitelek MŠ Korálek a MŠ Kamarád Libchavy

panu Josefu Nesejtovi z Motoshop Nesejt

panu Marianu Čemanovi a obci Libchavy

paní Heleně Morávkové

paní Mileně Čadové a panu Jaroslavu Čadovi ze Statku U Čadů

vedoucímu výroby panu Janu Dostálovi a panu Milanu Ralikovi ze společnosti SOR Libchavy spol. s r.o.

produktovému specialistovi panu Jakubu Morávkovi ze společnosti STROM PRAHA (John Deere) Libchavy

 

Aktivita č. 6: Dílničky po Libchavsku  (3 dny)

Co a kde se v naší obci nachází? Kde najdeme důležitá místa? Projdeme si Libchavy a nasbíráme digitální materiály těchto míst. Společně pak vytvoříme mapu obce.

Jak to vidí žáci:

Třídenní práce v podobě zmapování Libchav na plakát se nesla v příjemné atmosféře. První den, ač nám počasí nepřálo, jsme zvládli projít část obce, kde jsme načerpali digitální materiál, který jsme posléze zpracovávali. Krásně jsme spolupracovali, vzájemná komunikace se propojila napříč ročníky a  domluvili jsme se společně na detailech. A výsledek stojí za to.

 

Aktivita č. 7: Jak vařily naše prababičky (1 den)

Chceš ochutnat strouhanec, zelňáky nebo kramfleky? Víš, že vynálezce chlebíčků pocházel z Libchav? Přijď vyzkoušet některé tradiční recepty a vyrobit skvělé a chutné chlebíčky.

Jak to vidí žáci:

Co je přesbidlo, kočičí svatba, couračka, oukrop nebo hladká ančka? Ti z nás, kteří se přihlásili na kuchařská dopoledne, už vědí, že jsou to tradiční staročeské pokrmy. Společně  jsme vyzkoušeli pozapomenuté recepty našich prababiček, připravili a ochutnali kramfleky neboli křapáče, bramborový strouhanec s jablky a švestkami a koláče s náplní z dušeného zelí ochucené perníkem, tzv. zelníky. 

S odkazem na místního rodáka a “vynálezce” chlebíčků Jana Paukerta jsme pak vytvořili nápadité a chutné chlebíčky. Objevili jsme, že je mezi námi několik velmi zručných a zkušených kuchtíků. Jiní z nás poprvé škrábali brambory nebo se naučili vykrajovat jablka či oloupat cibuli. Zvládli jsme mytí a utírání nádobí, i když to byla nepřekvapivě nejméně zajímavá činnost.

 

Aktivita č. 8: Příběhy Libchav (3 dny)  

Chceš zkusit zjistit, jaké lidské příběhy se odehrávaly v obci, kde žiješ v předchozích desetiletích? Jak to vypadalo v Libchavách za války? Kde byla hranice Sudet? Proč jsou sousední Libchavy České? A jaké jsou ty naše? Jak probíhal odsun německého obyvatelstva z Libchav? Jak se v obci znárodňoval majetek? Jak se žilo v Libchavách za komunismu? Jaké to bylo, když se v obci na konci minulého století znovu začínalo s podnikáním? Jaké příběhy stojí za tradičními libchavskými firmami? Jaké bylo chodit do školy v minulosti? Kdo a jak obec vedl?

Jak to vidí žáci:

V aktivitě Příběhy (z) Libchav jsme procvičili naši zvídavost, hodně jsme trénovali, jak se dobře zeptat a hlavně se doptat podle toho co slyším. Potkali jsme zajímavé pamětníky a vyslechli si jejich příběhy. Dozvěděli jsme se hodně zajímavých informací z historie obce. Příběhy, které jsme slyšeli, jsme se snažili zpracovat do textů, ale to se nám moc nepovedlo, protože nám chyběl čas.