Preventista

Metodik prevence  : Mgr. Kateřina Kulhavá, email : k.kulhava@zslibchavy.cz

Školní rok 2022/2023

Prevence není nikdy dost

A proto i v letošním školním roce budeme v preventivních programech pokračovat. Každá třída by si měla projít programem na utužení vztahů mezi spolužáky a zlepšování třídního klimatu – což nám zajišťuje Pedagogicko-psychologická poradna v Ústí n.O.  Zároveň by třídy měly absolvovat lekce společnosti ACET – kde se zaměřujeme také na dobré vztahy ve třídě, na nástrahy v online prostředí, na rozpoznání šikany a jak se jí bránit, rozvíjíme osobnostní dovednosti.

Na tuto základní kostru přidáváme během školního roku adaptační kurz 6. ročníku, nápady Žákovské rady, návštěvu Integračního dne, aktivní spolupráci v Květinový den, zhlédnutí dokumentů se sociální tématikou na festivalu Jeden Svět, spolupráci žáků při projektových dnech a soutěží.

Užitečné kontakty :

ROSA rodinné centrum, z. s. – Česká Třebová : https://mcrosa-radce.webnode.cz/o-nas/

Péče o duševní zdraví, z. s. – Ústí n. Orlicí : http://www.pdz.cz/pobocka-usti-nad-orlici.html

Klinická psychologie – Nemocnice v Ústí n. Orlicí : https://usti.nempk.cz/kliniky-a-pracoviste/klinicka-psychologie

Krizové centrum v Žamberku :  https://pestalozzi.cz/sluzby/krizove-centrum-zamberk/

Pedagogicko-psychologická poradna v Ústí n. O. : https://www.pppuo.cz/ , tel. : 465 521 296; 776 611 695 ,
email : info@pppuo.cz

Středisko výchovné péče – Mimóza: http://www.svp-mimoza.cz/rodice.html, tel.: 465 526 969, 737 568 228,
email: info@svp-mimoza.cz

Speciálně pedagogické centrum Kamínekhttps://spckaminek.websnadno.cz/ , tel. : 465 523 715,
email: spc.usti@seznam.cz

Kamin – nízkoprahové zařízení pro děti a mládež :  http://kamin.klubexit.cz/kontakty/  , tel. : 778 724 126,
email : klub.kamin@gmail.com

Almathea – podpora pro rodinu a dítě: https://www.amalthea.cz/pobocka-usti-nad-orlici/

Cesta pro rodinu, z. ú. Žamberk : https://cestaprorodinu.cz/

Linka bezpečí:  tel.: 116 111https://www.linkabezpeci.cz/

Mapa pomocných zařízení : https://www.ohrozenedite.cz/

Dětství bez násilí : https://www.detstvibeznasili.cz/

Poradna pro rodinu Pardubického kraje, pobočka v Ústí n.O.: https://poradnapardubice.cz/poradentstvi/ ,
tel.: 466 263 080, 603 273 948, email.: pardubice@poradnapardubice.cz

Webové stránky : www.opatruj.secentrum Locika 


Minimální preventivní program



Válka na Ukrajině 

Dostali jsme se díky mediální dostupnosti do situace, kdy se stáváme přímými svědky válečného konfliktu. Ať se snažíme sebevíc, děti se dostávají k informacím také. Mluvte citlivě s dětmi, co s nimi tato situace dělá a jak ji vnímají. 

Přikládám záznam z vysílání : Jak mluvit s dětmi o válce  , kde najdete rady, praktické ukázky a situace, které mohou při otevření tohoto tématu nastat.

Možná pomohou i praktické návody a rady, které jsem si vypůjčila z Centra Locika : 

Jak mluvit s dětmi o válce     +  Desatero proti strachu, úzkosti a panice

Další zajímavý článek, který by mohl být nápomocen : Nemějte výčitky, že se máte dobře

V případě jakéhokoliv dotazu neváhejte a obraťte se na paní učitelku (pana učitele) třídní nebo jiného pedagoga, využijte výše poskytnuté kontakty nebo jinou pomoc, radu či podporu.

K. Kulhavá, metodik prevence

 



Okénko kyberprostoru a online času 

Vážení rodiče, 

myslím, že si často kladete otázky ohledně mobilních telefonů a tabletů (od kdy, na jak dlouho, s kým, kde..?) a proto se snažím poskytnout informace, tipy, rady, nápady. Vycházela jsem z knihy Dítě v síti od kolektivu autorů Dočekal, Müller, Harris, Heger a spol., vydané 2019 v Mladé frontě a.s. 

DIGITÁLNÍ DESATERO

10 pravidel pro nejmenší

Předškoláci v síti

Negativa a pozitiva počítačových her

Jak nastavit Instagram a TikTok

Tipy,kam se obrátit

Jak poznat kyberzávislost

  • Při zákazu či nedostatku přichází agresivita a nespokojenost
  • Neochota jet někam na víkend, zejména tam, kde není mobilní signál
  • Lhaní svému okolí o době věnované předmětu závislosti
  • Zhoršující se školní prospěch
  • Zanedbávání povinností, vynechávání jídla, absence hygieny
  • V pokročilých případech fyzické projevy – třes, pot, žaludeční potíže

Závislý jedinec si málokdy dokáže přiznat, že je závislý



Jak zvládnout návrat žáků do školy ? Pomůžou nové webové stránky :

Web dusevnizdravi.edu.cz je informační křižovatkou, nabízí jak pomoc při akutní intervenci ve školách, tak i doprovodné materiály, které tematiku duševního zdraví dále rozvíjejí. 

Je určen ředitelům, učitelům, školním psychologům, výchovným poradcům, metodikům prevence, ale také rodičům a vůbec všem, komu záleží na zmírnění dopadů pandemie na psychiku dětí a atmosféru ve školách.

Podpora pro učitele : duševní zdraví žáků,       důležitá témata, videa, podcasty

Podpora pro rodičepodcasty, odkazy, videa



Jak co nejlépe ustát nekonečnou distanční výuku?

Děti určitě patří mezi velké hrdiny této doby. Jestli to vše ustojí a začnou dál fungovat normálně, tak to bude úžasné. Fandíme rodičům a všem, kteří se dětem věnují, jen ať to vydrží.

Doporučení pro rodiče a žáky na I. stupni 

  • Snažte se o to, aby se děti doma učily pravidelně.
  • Buďte jim nápomocní při přípravě pracovních sešitů, učebnic, pomozte jim pochopit zadání, zkontrolujte s nimi jejich práci (ale nemusíte u nich sedět celou dobu).
  • Připravte dětem klidné pracovní prostředí- psací stůl a vhodná židle jsou samozřejmostí, puštěná televize či rádio, povídavá kamarádka nejsou těmi nejvhodnějšími společníky.
  • Motivujte děti k samostatné práci a za jejich snahu je odměňte- mnohdy stačí pochvala, pohlazení, ale ani zmrzlinový pohár není na škodu :-).
  • Dětem by mělo být umožněno dodržovat během výuky přestávky, pitný režim, měly by se nasvačit, proběhnout venku.
  • Tolerujte dětem nedostatky a nekárejte je za chyby. Právě jimi se děti mohou ledacos naučit.

Doporučení pro rodiče a žáky na II. stupni

  • Žák na druhém stupni by už měl být zcela samostatný. Dovede se sám orientovat v rozvrhu, pokynech vyučujících, nicméně pokud bude potřebovat Vaši pomoc či radu, buďte mu k dispozici. To ale neznamená, že zadanou práci za svého potomka budete dělat vy.
  • Měli by jste mít přehled o tom, co Vaše dítě vypracovalo, čím se zabývalo, projevujte zájem o jeho školní činnost, nechte dítě, ať Vám vypravuje na čem pracovalo, co ho bavilo, jestli něčemu zasmálo, co se podařilo, ale i co se nedařilo, jak si s problémem poradilo… Dětem stačí jen sdílet své pocity, chtějí mít možnost někomu se svěřit, často stačí je jen vyslechnout 🙂 .
  • Odevzdávané práce určitě nemusíte kontrolovat (mohli by jste přijít o rozum 🙂 ), to nechte na nás pedagozích. Zpětnou vazbu můžete vidět v Bakalářích nebo požádejte dítě o nahlédnutí do emailu.
  • Stejně jako u prvního stupně platí i u starších žáků pravidelnost. Není dobré nechávat odevzdávání práce na poslední chvíli. Nejlepší je, když dítě pracuje dopoledne podle rozvrhu a má zbytek dne na odpočinek a relaxaci.
  • I u žáků druhého stupně platí dodržování přestávek, pitného režimu, svačin. Je fajn, když se během výuky protáhnou, doporučené je správné sezení u pracovního stolu, v prostředí, kde mají žáci klid na práci.
  • Je třeba mít své starší děti pod zvýšeným dohledem. Přece jen volný čas nabízí řadu rizik, ať už jde o konzumaci alkoholu, tabáku, návykových látek, anebo potulování se na neznámých místech.
  • V neposlední řadě je důležitá podpora a pochopení, vždyť Vaši potomci přišli o své volnočasové aktivity, o kontakt s vrstevníky a kamarády, distanční výuka je náročná a pro některé žáky velmi zatěžující a dlouhá.

Přeji mnoho sil, pevné zdraví a spoustu trpělivosti s celou zatěžující situací.
K.Kulhavá


 

ŠKOLNÍ-KRIZOVÝ-PLÁN-PŔI-VÝSKYTU-ŠIKANY-PRO-RODIČE Školní krizový plán při výskytu šikany pro žáky