Preventista
Metodik prevence : Mgr. Kateřina Kulhavá, email : k.kulhava@zslibchavy.cz
Užitečné kontakty :
Klinická psychologie – Nemocnice v Ústí n. Orlicí : https://usti.nempk.cz/kliniky-a-pracoviste/klinicka-psychologie
Krizové centrum v Žamberku : https://pestalozzi.cz/sluzby/krizove-centrum-zamberk/
Pedagogicko-psychologická poradna v Ústí n. O. : https://www.pppuo.cz/ , tel. : 465 521 296; 776 611 695 ,
email : info@pppuo.cz
Středisko výchovné péče – Mimóza: http://www.svp-mimoza.cz/rodice.html, tel.: 465 526 969, 737 568 228,
email: info@svp-mimoza.cz
Speciálně pedagogické centrum Kamínek : https://spckaminek.websnadno.cz/ , tel. : 465 523 715,
email: spc.usti@seznam.cz
Kamin – nízkoprahové zařízení pro děti a mládež : http://kamin.klubexit.cz/kontakty/ , tel. : 778 724 126,
email : klub.kamin@gmail.com
Almathea – podpora pro rodinu a dítě: https://www.amalthea.cz/pobocka-usti-nad-orlici/
Linka bezpečí: tel.: 116 111, https://www.linkabezpeci.cz/
Mapa pomocných zařízení : https://www.ohrozenedite.cz/
Dětství bez násilí : https://www.detstvibeznasili.cz/
Poradna pro rodinu Pardubického kraje, pobočka v Ústí n.O.: https://poradnapardubice.cz/poradentstvi/ ,
tel.: 466 263 080, 603 273 948, email.: pardubice@poradnapardubice.cz
Webové stránky : www.opatruj.se , centrum Locika
Válka na Ukrajině
Dostali jsme se díky mediální dostupnosti do situace, kdy se stáváme přímými svědky válečného konfliktu. Ať se snažíme sebevíc, děti se dostávají k informacím také. Mluvte citlivě s dětmi, co s nimi tato situace dělá a jak ji vnímají.
Přikládám záznam z vysílání : Jak mluvit s dětmi o válce , kde najdete rady, praktické ukázky a situace, které mohou při otevření tohoto tématu nastat.
Možná pomohou i praktické návody a rady, které jsem si vypůjčila z Centra Locika :
Jak mluvit s dětmi o válce + Desatero proti strachu, úzkosti a panice
Další zajímavý článek, který by mohl být nápomocen : Nemějte výčitky, že se máte dobře
V případě jakéhokoliv dotazu neváhejte a obraťte se na paní učitelku (pana učitele) třídní nebo jiného pedagoga, využijte výše poskytnuté kontakty nebo jinou pomoc, radu či podporu.
K. Kulhavá, metodik prevence
Okénko kyberprostoru a online času
Vážení rodiče,
myslím, že si často kladete otázky ohledně mobilních telefonů a tabletů (od kdy, na jak dlouho, s kým, kde..?) a proto se snažím poskytnout informace, tipy, rady, nápady. Vycházela jsem z knihy Dítě v síti od kolektivu autorů Dočekal, Müller, Harris, Heger a spol., vydané 2019 v Mladé frontě a.s.
Negativa a pozitiva počítačových her
Jak nastavit Instagram a TikTok
Jak poznat kyberzávislost
- Při zákazu či nedostatku přichází agresivita a nespokojenost
- Neochota jet někam na víkend, zejména tam, kde není mobilní signál
- Lhaní svému okolí o době věnované předmětu závislosti
- Zhoršující se školní prospěch
- Zanedbávání povinností, vynechávání jídla, absence hygieny
- V pokročilých případech fyzické projevy – třes, pot, žaludeční potíže
Závislý jedinec si málokdy dokáže přiznat, že je závislý
Jak zvládnout návrat žáků do školy ? Pomůžou nové webové stránky :
Web dusevnizdravi.edu.cz je informační křižovatkou, nabízí jak pomoc při akutní intervenci ve školách, tak i doprovodné materiály, které tematiku duševního zdraví dále rozvíjejí.
Je určen ředitelům, učitelům, školním psychologům, výchovným poradcům, metodikům prevence, ale také rodičům a vůbec všem, komu záleží na zmírnění dopadů pandemie na psychiku dětí a atmosféru ve školách.
Podpora pro učitele : duševní zdraví žáků, důležitá témata, videa, podcasty
Podpora pro rodiče : podcasty, odkazy, videa
Jak co nejlépe ustát nekonečnou distanční výuku?
Děti určitě patří mezi velké hrdiny této doby. Jestli to vše ustojí a začnou dál fungovat normálně, tak to bude úžasné. Fandíme rodičům a všem, kteří se dětem věnují, jen ať to vydrží.
Doporučení pro rodiče a žáky na I. stupni
- Snažte se o to, aby se děti doma učily pravidelně.
- Buďte jim nápomocní při přípravě pracovních sešitů, učebnic, pomozte jim pochopit zadání, zkontrolujte s nimi jejich práci (ale nemusíte u nich sedět celou dobu).
- Připravte dětem klidné pracovní prostředí- psací stůl a vhodná židle jsou samozřejmostí, puštěná televize či rádio, povídavá kamarádka nejsou těmi nejvhodnějšími společníky.
- Motivujte děti k samostatné práci a za jejich snahu je odměňte- mnohdy stačí pochvala, pohlazení, ale ani zmrzlinový pohár není na škodu :-).
- Dětem by mělo být umožněno dodržovat během výuky přestávky, pitný režim, měly by se nasvačit, proběhnout venku.
- Tolerujte dětem nedostatky a nekárejte je za chyby. Právě jimi se děti mohou ledacos naučit.
Doporučení pro rodiče a žáky na II. stupni
- Žák na druhém stupni by už měl být zcela samostatný. Dovede se sám orientovat v rozvrhu, pokynech vyučujících, nicméně pokud bude potřebovat Vaši pomoc či radu, buďte mu k dispozici. To ale neznamená, že zadanou práci za svého potomka budete dělat vy.
- Měli by jste mít přehled o tom, co Vaše dítě vypracovalo, čím se zabývalo, projevujte zájem o jeho školní činnost, nechte dítě, ať Vám vypravuje na čem pracovalo, co ho bavilo, jestli něčemu zasmálo, co se podařilo, ale i co se nedařilo, jak si s problémem poradilo… Dětem stačí jen sdílet své pocity, chtějí mít možnost někomu se svěřit, často stačí je jen vyslechnout 🙂 .
- Odevzdávané práce určitě nemusíte kontrolovat (mohli by jste přijít o rozum 🙂 ), to nechte na nás pedagozích. Zpětnou vazbu můžete vidět v Bakalářích nebo požádejte dítě o nahlédnutí do emailu.
- Stejně jako u prvního stupně platí i u starších žáků pravidelnost. Není dobré nechávat odevzdávání práce na poslední chvíli. Nejlepší je, když dítě pracuje dopoledne podle rozvrhu a má zbytek dne na odpočinek a relaxaci.
- I u žáků druhého stupně platí dodržování přestávek, pitného režimu, svačin. Je fajn, když se během výuky protáhnou, doporučené je správné sezení u pracovního stolu, v prostředí, kde mají žáci klid na práci.
- Je třeba mít své starší děti pod zvýšeným dohledem. Přece jen volný čas nabízí řadu rizik, ať už jde o konzumaci alkoholu, tabáku, návykových látek, anebo potulování se na neznámých místech.
- V neposlední řadě je důležitá podpora a pochopení, vždyť Vaši potomci přišli o své volnočasové aktivity, o kontakt s vrstevníky a kamarády, distanční výuka je náročná a pro některé žáky velmi zatěžující a dlouhá.
Přeji mnoho sil, pevné zdraví a spoustu trpělivosti s celou zatěžující situací.
K.Kulhavá
Školní krizový plán při výskytu šikany pro rodiče Školní krizový plán při výskytu šikany pro žáky